Berenice Abbot 

Berenice Abbott, een Amerikaanse fotografe geboren in Springfield (Ohio) op 17 juli 1898. Deze fotografe was vooral bekend om haar zwart-witfotografie waarmee ze het continu veranderende New York in de jaren 30 vastlegde. Haar stijl is mede onstaan doordat ze in de jaren 20 in Parijs verbleef. Daar was ze assistente van Man Ray een fotograaf. Daarna werd ze zelfstandig portretfotografe en had zelfs haar eigen studio. Later zou Ray haar kennis laten maken met de Franse fotograaf Eugéne Atget. Hij zou ook een grote invloed op haar stijl hebben. Na de dood van Atget reisde ze naar New York af om een uitgever te zoeken die over Atget een boek zou willen publiceren. Het viel haar tijdens die reis op hoe snel New York veranderde. Ze zag hoe gewone buurten plaats moesten maken voor torenhoge wolkenkrabbers. Ze besloot dit verschijnsel het onderwerp te maken van haar nieuwe project. Dus stopte ze met haar portretstudio in Parijs en ging in New York wonen. Ook verhuisde ze een groot deel van het fotomateriaal van Atget met zich mee aar New York. Daar zorgde ze ervoor dat het goed opgeborgen en bewaard werd. Vervolgens zorgde ze er ook voor dat het gepubliceerd werd. 

 

 

Changing New York

In 1930 begon Abbot met het vastleggen van het steeds snel veranderende New York. Dit deed ze met haar Century Universalveldcamera (met 8x20 inch negatieven) tot 1938. Ze legde vooral het straatbeeld van Manhattan vast en de stedenbouwkundige transformatie die het onderging. Die stedenbouwkundige transformatie was ook het onderwerp van haar project. Haar project werd ook deels gesponsord door het 'Federal Art Project (NY)'. Want, na de 'Great Depression' wilde de overheid de kunstenaars stimuleren om weer hun beroep uit te oefenen.  In 1940 had Abbott haar project klaar en sloot ze het af. Ze had 300 duotone hoge kwaliteits foto's geselecteerd uit al haar foto's. Later zou Changing New York haar  meest geroemde werk worden. En vandaag de dag wordt haar project nog steeds als een belangrijk en bijzonder tijdsdocument gezien voor de geschiedenis van New York. 

 

Titel:     Waterfront, South Street, Manhattan 

Datum: 15 Oktober, 1935 

Toelichting: Behoort tot het project 'Changing New York'

 

 

Titel: Pike and Henry Streets, Manhattan

Datum: 06 Maart, 1936

Toelichting: Behoort tot het project 'Changing New York'

Latere werken en gebeurtenissen

1939- 1960 Fotograafeerde ze vooral wetenschappelijke onderwerpen. Dit was in opdracht van het 'Massachusetts Institute of Technologty'

1954           Dit jaar was haar onderwerp de U.S. Route 1 tussen Florida en Main. Deze had ze wel 2500 keer gefotografeerd. 

1968           Abbott verhuisde naar Monson in Main. Daar publiceerde ze 'A Portrait of Maine'. 

1970           Er vond een overzichtstentoonstelling van al haar werk tezamen plaats in het Museum of Modern Art in New York.

1989           Abbott kreeg een erkenning van het' International Center of Photography' .

 

1991           Berenice Abbot overleed op 93-jarige leeftijd.  

 

Titel: South Street and Jones Lane, Manhattan...

Datum: 26 Maart, 1936

Toelichting: Behoort tot het project 'Changing New York'

 

Titel: James Joyce, Paris,

Datum: 1928

Toeliching: Portret van de schrijver James Joyce, genomen  in Abbott's eigen fotostudio. 

                 

Titel: Light through Prism, Cambridge, Massachusetts,

Datum: 1958-61

Toelichting: Behoort bij de jaren dat ze wetenschap fotografeerde.

 

 

Titel: Parallax View, Cambridge, Massachusetts,

Datum: 1958–61

Toelichting: Behoort bij de jaren dat ze wetenschap fotografeerde.

Ook interessant  is...

De brief die Abott in 1940 terug schreef aan de Amerikaanse fotograaf Ansel Adems. Als reactie op de brief van Adems, waarin liet weten dat hij in een tentoonstelling fotowerk van Abbott en Atget wilde toevoegen, schreef Abbott het volgende: 

 

Engelstalige brief van 11 juni 1940
[...] "Some people have tended to confuse Atget's work and mine, not understanding the different forces that have played in the two periods. Essentially Atget belongs to the 19th century tradition. He's a true poet, a romantic. The world he recorded was a world externally and visually rooted in the past. [...] Our cities are different. New York could only be the child of the New World. It's gruesome contrasts and architecture are visible evidence of the schism between old and new. It's tempo is like the tempo of the compressed air drill. All the contrasts and conflicts are brilliant and glaring. Not only the cities are different. The time-spirits differ. Our age is ruthless, hard, competitive, tense, greedy. It shows as much in the faces of buildings as in the faces of people. That character I have sought to recreate in my photographs."

Vertaling (Nederlands)
[...] "Sommige mensen neigden Atgets werk en dat van mij te verwarren, niet begrijpend dat de omstandigheden verschilden in deze twee perioden. In wezen behoort Atget tot de 19e-eeuwse traditie. Hij is een waar dichter, een romanticus. De wereld die hij vastlegde was een wereld extern en visueel geworteld in het verleden. [...] Onze steden zijn verschillend. New York kon uitsluitend door de Nieuwe Wereld worden voortgebracht. Haar afschrikwekkende contrasten en architectuur zijn zichtbaar bewijs van de breuk tussen oud en nieuw. Haar tempo is het tempo van de pneumatische hamer. Alle contrasten en conflicten zijn schitterend en stralend. Niet alleen verschillen de steden. De tijdgeesten verschillen. Onze tijd is meedogenloos, hard, competitief, gespannen, hebzuchtig. Het toont zich in de aanblik van zowel gebouwen als bij mensen. Die karakteristiek heb ik opgezocht om in mijn foto's te reproduceren."

Maak jouw eigen website met JouwWeb